onsdag 31 mars 2010

Påsken väcker frågor...

Imorse när jag, 45 minuter sen, var på väg till jobbet läste jag Metro. Någonstans i tidningen fanns en liten ruta med fakta om varför vi firar påsk och vad som hände med Jesus dag för dag under dessa fem dagar. Ur denna lilla ruta väcktes en fråga i mitt lilla huvud...

Skärtorsdag: Jesus instiftade nattvarden
Långfredag: Jesus korsfästes och dog
Påskafton: Väntan på Jesus återuppståndelse...
Påskdagen: Jesus återuppstår.
Annandag påsk: Jesus skådas för första gången efter återuppståndelsen...

Den fråga som dök upp imorse när jag läste detta var: Hur kan man veta att han återuppstod på påskdagen när ingen såg honom förrän på annandagen?

Nu dök en annan fråga upp. Hade Jesus redan innan korsfästningen avslöjat att han skulle återuppstå? Varför satt de annars under påskafton och väntade på hans återuppståndelse?

2 kommentarer:

Erik sa...

Jag har hört att det skall finnas en bok som handlar om just det där. Läs den så kanske du får svar.

Lisa sa...

Smart tänkt!
Tror inte att nån annan tänkt på det..
Ta patent på det!!!
Kram