tisdag 6 oktober 2009

När hjärnan lägger av förlorar jag förmågan att fungera och borde ha någon i närheten...

Idag gjorde jag teoriprovet (som jag självklart klarade!). Jag har varit rätt spänd inför detta i några dagar och hjärnan har gått på högvarv.

När jag idag då skulle ta mig från vägverkets lokaler vid T-centralen, för att ta mig till Sill i Hornstull, så kom första tecknet på att hjärnan på en gång hade kopplat bort sig.
Jag gick på tunnelbanan och satte mig snällt. Tuben började rulla och jag tänkte inte så mycket mer på det. Efter några minuter tyckte jag att det var konstigt långt till Gamla Stan. Jag började långsamt fundera på vad det egentligen stod som slutdestination på tuben. Jag fick en svag känsla av att det hade stått Mörby Centrum på tåget. (Mörby Centrum-tåget kommer från Horsntull när det är i T-centralen.)
Mycket rätt. Tanten i högtalarna säger sen "Nästa Östermalmstorg", dit skulle inte jag.
Jag gick av och bytte håll och kom till slut fram till Sill.

När jag sen kom hem skulle jag plocka lite och städa ur min säng. Jag tog en colaflaska i ena handen och min telefonladdare i andra, gick till kylskåpet och la in colaflaskan där den ska ligga. I nästa medvetna sekund ser jag min hand, med laddaren i, närma sig en av hyllorna i kylen. Det var kanske två millimeter kvar när jag insåg att jag höll på att lägga laddaren i kylskåpet. Den ska inte ligga där...

Lite senare bestämde jag mig för att göra lite varm choklad. Jag hällde upp mjölken i kastrullen, ställde kastrullen på plattan och satte på den. Jag gick och gjorde något annat en stund. Efter ett tag undrar jag varför plattan luktar så konstigt. Jag har använt den plattan en gång sen jag flyttade in, för att koka ägg, den borde inte lukta så mycket. Jag gick fram till spisen och kände på mjölken, den var fortfarande kall. Jag kollade på skruvarna på spisen och insåg att jag hade satt på fel platta. Jag stängde av den, och det var inte förrän några sekunder senare när jag tittade upp på plattan, som felaktigt hade varit påslagen, som jag inser att det ligger två halvt brända papper på plattan. Jag höll på att bränna upp mitt hem! Mitt alldeles nya, alldeles egna hem!
Jag har knappt vågat göra något sen dess.

Jag tror att jag ligger på min telefon...

4 kommentarer:

Mamma sa...

Hihi, så det kan bli

Mala sa...

Du kanske ska flytta tillbaks hem till mig, virris?

Baggy sa...

Grattis till teorin iallafall ;)

Jay sa...

Hallonbergen är min favoritstation ^^