fredag 18 december 2009

Plogbilar, finns det?

Jag och Sill pratade idag om plogbilar, eller rättare sagt bristen på dem. Det började snöa här i huvudstaden i måndags, alltså för tre dagar sen. Det är snö överallt, det går knappt att köra på vägarna, bilar fastnar vid vägkanten i all snö, och det är inte så roligt att gå omkring på den buckliga nertrampade snön på gångbanor och trottoarer. Dessutom är det halt lite här och var också. Det är inte så konstigt att det är trafikkaos just nu.

Vi satt idag och efterlyste plogbilar och sandare.
Det är ju rätt märkligt att ingenting har gjorts åt gatorna på tre dagar. Jag funderade på om de har gjort sig av med alla Stockholms plogbilar, och förare. Ingenting är ju omöjligt nu i kristider. Alla glömmer ju bort att det finns en årstid som kallas vinter och att vita flingor då brukar falla ner från himlen. Så varför inte göra sig av med de där konstiga maskinerna som ingen vet när man ska använda?

Alldeles nyss hörde jag ett bekant ljud. En maskin och något som åkte längs marken. Jag tittade ut och det var en plogbil!
Jag bor vid en skolgård. Varför plogar man en skolgård? Strunta i säkerheten på gatorna, vi måste ploga en skolgård!
Den är inte ens speciellt stor. Ingen behöver denna yta för att ta sig mellan byggnader eller något liknande, det är liksom bara yta för barnen att leka på.
Är det inte bättre att ploga så att man kan ta sig fram utan att frukta för sin hälsa? Hur stor nytta gör den plogade skolgården om elever och personal inte ens kommer fram till skolan?

Varför plogar man en skolgård?!

2 kommentarer:

Mamma sa...

Jag efterlyser sand, man far om kring som en smörklick på en het potatis. Jag tror dom har glömt att köpa in sand.

Lisa sa...

Skolgården kanske.. eller... Njae...
För att den ska vara snöfri när de börjar efter jul?!