fredag 20 februari 2009

Mikroblogg?

Jag lärde mig saker idag. Man gör det när man går i skolan och har föreläsning tydligen. Något de missade i Ö-vik...

Tydligen så finns det ett ord som heter bloggbävning, vi lärde oss det ordet i skolan idag. Sen slaktade vi det och slet det i småbitar.
Bloggbävning är som jordbävning, fast på internet. Bloggarna skakar inte och dödar inte människor (vad jag vet), men tydligen påverkar detta ord folk. Det är när väldigt många bloggar avhandlar samma ämne, eller nåt sånt.

På Aftonbladets hemsida nyss lärde jag mig ordet mikroblogga. Det var någon kändis som hade mikrobloggat. Jag läser i stort sett bara rubriker så jag vet inte vad detta ord betyder, men mikro står ju för något litet. Hon kanske har en väldigt liten blogg...

Förresten så lärde jag mig också idag om själva ordet blogg. Det kommer från engelskans weblog, som blev blog och på svenska blogg. Det är helt enkelt en web-logg.

Det var dagens lektion om blogg.

Jag försökte leta upp (med försöka leta upp menar jag att jag skummade igenom halva första sidan på Aftonbladet) rubriken om mikroblogg, men utan lycka. Jag tänkte att jag skulle ta reda på ordets innebörd, det tyckte dock inte Aftonbladet. Jag nöjer mig med liten blogg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbart!
Nu känner jag att dagens kunskap är inpräntad!
Man ska lära sig något nytt varje dag..
Superbra=)
Puss o Kram