måndag 9 juni 2008

Framtiden går sönder...

Det är underligt hur den här världen fungerar. Skjut hellre ihjäl varandra än att hjälpa de som verkligen behöver hjälp. Ha sönder unga människor som är framtiden men snart inte har någon framtid för att de sliter så hårt att de blir utbrända.

Jag läste precis på Tex Tv att 1.339 miljarder dollar satsades på militären världen över 2007. För de pengarna skulle man kunna rädda hela världen från svält typ tio gånger om. Men istället läggs pengarna på att döda fler människor. Det är sjukt.
Ja, militären behövs säkert. Men 1.339 miljarder dollar är sinnessjuka summor att lägga ut på krig.

Jag fick ett sms på förmiddagen, som gjorde mig arg. Det var inte avsändaren jag blev arg på, utan innebörden med innehållet. Man ska inte, efter att ha varit ledig i tre dagar, vara så trött på jobbet att man håller på att gå sönder. Efter att ha kämpat som fan i skolan i ett år får man tre dagars ledigt, sen är det dags att jobba, fram till att skolan sätter igång igen i augusti. Jag har ju inte direkt tagit ut mig den senaste tiden, men mina vänner. Mina vänner sliter som djur. De har dessutom jobbat samtidigt som de har pluggat heltid på universitetet, och det är fan inte lätt. Nu när terminen är slut blir det heltidsjobb. När ska de vara lediga? När ska de vila? Jag vill inte att mina vänner ska vara utbrända vid 23, 24-årsålder. Men så är det. Och jag kan inget göra.
Lite av de där 1.339 miljarderna skulle även rädda deras hälsa.

2 kommentarer:

Baggy sa...

Men det är ju skönt att vara frilansare...

Anonym sa...

Om mänskligheten drog åt samma håll, slutade kriga och ordnade till torpet lite, skulle vi kunna komma såå mkt längre.
Att sätta mig som världsledare är uppenbart ett bra beslut. Frågan är, när skall de tas?