torsdag 10 juli 2008

Nu är jag lite upprörd igen...

Men samtidigt väldigt kluven, och lite smått förvirrad. Självklart handlar det om busstrejken, den styr mitt liv just nu. Jag förstår inte varför det bara är innerstadsbussar som står i Stockholm medans hela Västerbotten, där jag bor, är helt lamslaget. Inte en enda buss i hela Västerbotten. Västerbotten är stort. Och vi har dessutom inga pendeltåg, tunnelbanor eller någon spårtrafik överhuvudtaget. Vi kommer ingenstans utan bussarna.
Jag ringde min busschaufför till far för att ta reda på om han visste något om detta. Han gav mig ett storstadssvar: Det är arbetsgivarna som ska drabbas den här gången, inte resenärerna. Men om man i Norrland nu inte kan ta sig till en annan stad, eller till en annan stadsdel, vi kan helt enkelt inte ta oss någonstans, då drabbas väl resenärerna extremt mycket. Varför räknas aldrig Norrland? (Sill får inte svara på den frågan, jag vet vad du tycker)
Eller det gör det ju. Tillräckligt mycket för att lamslå halva Sverige. Det är inte bara Västerbotten som blir lidande nu. Busstrafiken på sträckan Sundsvall-Haparanda står still under strejken. Det är en sträcka på drygt 70 mil. Alltså ungefär samma avstånd som det är mellan Umeå och Stockholm. De har stängt av alla förbindelser till och från Umeå. Det finns självklart flyg i Umeå. Men om jag ska ta mig till Ö-vik så måste jag först flyga till Stockholm, och därifrån till Ö-vik. Det blir en väldigt krånglig resa för över 1000 spänn. På bussen betalar jag 77kr och det tar 1h 30min, dessutom går det ju inga flygbussar.
Jag gnäller över en resa. Det är väldigt många här uppe som pendlar mellan olika städer varje dag. Det var jävligt smart att ta ut strejk här uppe, vi är så extremt beroende av bussar i Norrland.
Trots mitt gnäll så är jag på förarnas sida. Eftersom vi är så pass beroende av dem så borde de ju få bättre villkor. Om det har gått så långt att de är beredda att göra strejken så pass stor så måste det ju vara ganska illa. Vem vill inte vara ledig från jobbet 11 timmar i sträck? Och varför får man mer betalt för att laga en dator än vad man får när man räddar livet på folk(En helt annan diskussion, jag vet)?!
Skönt för folket i Stockholm att det bara blev innerstaden den här gången, där det finns tunnelbanor, pendeltåg, tvärbanor, spårvagnar och lite annan spårtrafik. Jag tyckte synd om er förra veckan, i alla fall om Daniel som var fast på Djurö, och LillSill som inte kunde ta sig till jobbet. Men nu är det faktiskt jävligt synd om mig. Jag kan inte ta mig till jobbet, jag kan inte ta mig från den här staden. Jag är instängd i Umeå!! Vilket öde...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste en rolig kommentar till busstrejken i Västerbotten, en man som sa att "Nu skiter jag i det här med miljön o tar fram gamvolvon.

Anonym sa...

Jag är inte allas anonym, lite för snabb på knapparna bara

Anonym sa...

Uppdatera mera sego ^^

Anonym sa...

Det hade du redan gjort visst ^^ My bad.

Anonym sa...

Fast i Ume?! Jag kan förstå att det känns lite svårt... Du får köpa en moppe=)