söndag 23 november 2008

Bättre sent än aldrig?

Några tips:
1. Lägg inte en påse i påslådan som har varit inblandad med skölj- och tvättmedel.
2. Ta inte förgivet att alla påsar i påslådan är rena från konstigt pulver när man bor flera tillsammans.

Jag gjorde iordning min smörgås. Tog i all stress en liten påse ur påslådan och stoppade ner min smörgås i den för att sedan springa iväg till bussen.
I bilen på väg till jobbet i Luleå var det frukostdags. Jag hade verkligen sett fram emot min baguett med philadelphia och skinka. När jag tog av påsen från den så ser jag en massa vitt pulver på den. Floursocker tänker jag, eftersom jag missbrukar bullar då och då, men jag är hungrig så floursocker får gå. Jag tar en tugga...
Det var inte floutsocker, det var tvättmedel.
Nu vet jag hur kemikalier smakar. Jättejättejättesalt, med en liten touch av själva tvättmedelslukten. Det är en smak som kommer att bli svår att glömma.

Strax efter denna incident ringer chauffören Producent-Håkans telefon. Detta samtal ledde till att vi alla var på helspänn varje gång hans telefon ringde resten av dagen.
Brynäs, som skulle till Luleå och möta Luleå i hockey, hade inte kommit iväg än. Snökaos i Stockholm gjorde att deras plan inte kunde lyfta. Matchen skjuts upp från 16 till 17, 18.

Jag ringde pappa:
Jag: Hur mycket snö har ni fått egentligen?
Pappa: En centimteter kanske.
Jag: EN CENTIMETER?!?! Hur kan en centimeter snö leda till snökaos?! Jävla Stockholmare...

Sen var det många turer under dagen. Vi fick matchstart 19, men ingenting var garanterat.
Vi anlände vid 13, strax innan 14 var jag klar med allt mitt. Vi alla var klara.
Vi åkte iväg och åt. Vi var tillbaka vid 15. Fick veta att det inte alls berodde på vädret i Stockholm. De hade problem med flygplanet.
Ny matchstart blev 19.30. Men Brynäs hade fortfarande inte kommit någon vart. Vi tittade på matchen mellan HV71 och Skellefteå. Kommentatorn där sa att den uppskjutna matchen i Luleå berodde på snöstorm i Luleå. Det var inte snöstorm i Luleå. Jag städade det ganska skitiga ljudbordet. Producent-Håkan meddelade Stockholm att det inte alls var snöstorm i Luleå. Stockholm meddelade det vidare till Jönköping, där HV71 kommer ifrån. Kommentatorn berättar då för oss att det är snöstorm i mellanSverige och att Brynäs har problem att ta sig fram med bussen.
Va? Bussar flyger inte, vad jag vet.
Jag fortsatte att städa.

Vi fick veta att de skulle lyfta 16.15. 16.40 hade de inte lyft med bussen än.
Vi väntade och väntade och vi väntade.
En tidning skrev att om matchen inte kommit igång 19.45 så skulle den skjutas upp till idag.
Jag började genast protestera:
Det går inte! Jag måste vara hemma imorrn, jag har massor att göra!

Vi väntade och väntade och vi väntade lite till.
Jag var vid det här laget grymt uttråkad, och hade fått för ont i ryggen för att städa klart inne i mitt lilla, lilla rum. Så jag satt.
Runt 18.40 fick vi besked om att matchen skulle börja 19.45. Men ingenting var bekräftat än.

19.45, efter sju timmars oviss väntan, så kom matchhelvetet äntligen igång. Bara tre timmar och 45 minuter sen. Och sen blev det ju självklart en jämn match som resulterade i förlängning.

01.45, över 16 timmar efter att jag lämnade lägenheten, kom jag hem. Det har aldrig varit så skönt att lägga sig i sängen och veckla ut sig.

Den som väntar på något gott...

3 kommentarer:

Jesper sa...

Tihi! Tvättmedelsmörgås är inte bra.
Vad gjorde du med den? Slängde du den eller ätade du den ändå? :)

Tänk vad lite snö kan ställa till det du, å så var det inte ens snöns fel. :(

Anonym sa...

Airbus?

Anonym sa...

Jag kan inte mer än le!
Hihi..
Härlig dag du verkar ha haft!
Hoppas du får bättre dagar framöver... Utan snökaos och flygbussar...
Puss och kram